Je voeding is je medicijn en je medicijn is je voeding.


Deze uitspraak van Hippocrates is een belangrijk uitgangspunt in de orthomoleculaire geneeskunde waarin de voeding van de cliënt centraal staat. Heden ten dage zien we enerzijds een aanzienlijke afname van vitaminen en mineralen in ons voedsel door uitputting en misbruik van onze landbouwgronden, anderzijds stijgt onze behoefte aan vitaminen en mineralen door de wijze waarop we leven: toegenomen stress, luchtvervuiling enz. Daarom is het essentieel om het lichaam te ondersteunen met de nodige voedingssupplementen om zo de ontstane tekorten aan te vullen. Op die manier komt het lichaam weer in balans en van daaruit kan het lichaam zichzelf weer herstellen.



Hieronder vindt u een voorbeeld van een gezond menu, wat ontstekingen helpt voorkomen:


Anti-inflammatoir menu

Ontbijt: ‘notenbrood met kokosolie en verse aardbeien’

Ingrediënten: 100 gram amandelmeel, 200 gram hazelnoten meel, 6-8 eieren, snufje zout, walnoten, pecannoten, paranoten, macademia, gedroogde of gekonfijte vruchten naar keuze zoals abrikozen, vijgen of cranberry

Vermeng het amandelmeel, het hazelnootmeel met de hele noten en gesneden vruchten. Klop de eieren los en vermeng de notenmassa met de eieren. Zorg dat de massa stevig is maar niet te massief. Doe het deeg in een bakblik met bakpapier. Gaar het in de oven 40-45 minuten afgedekt met aluminiumfolie. Nagaren 40-45 minuten zonder folie.

Serveer 1 a 2 plakken notenbrood, gesmeerd met kokosolie en verse aardbeien.

Drink hierbij thee van verse gember en citroen.


Lunch: ‘Garnalencoctail met rucola’

Ingrediënten: 1 avocado, 200 gram garnaaltjes, mayonaise, verse peterselie.

Mayonaise: 2 eetlepels azijn of citroensap, 400 ml olie, 1 eierdooier losroeren met citroensap, mosterd en zeezout toevoegen, en langzaam druppelend olie toevoegen tot de gewenste dikte.

Snijd de avocado doormidden, tik met een groot mes in de pit en wip deze eruit. Lepel het vruchtvlees een beetje los. Leg de avocadohelften op een bord en vul deze op met de garnaaltjes gemengd met mayonaise. Daar omheen leg je wat rucola en er overheen gehakte peterselie.

Drink hierbij biologische rode wijn.


Voorgerecht: ‘gegrilde tonijn op zeegras en wasabi mayonaise’

Ingrediënten: azijn, raapzaadolie, 1 ei, mosterd, zeezout, 100 gram rauwe tonijnfilet, een plukje zeegras, wasabi.

Zeegras: snijdt een plakje af van een blok ingegevroren zeegras en laadt dat ontdooien

Wasabi mayonaise: (de mayonaise wederom als volgt) 2 eetlepels azijn of citroensap, 400 ml olie, 1 eierdooier losroeren met citroensap, mosterd en zeezout toevoegen, en langzaam druppelend olie toevoegen tot de gewenste dikte, en de variant is dat je een halve theelepel wasabi (of nog minder) toevoegen

Tonijn vers: grillen om en om 1 minuut in raapzaadolie of geklaarde boter, en dan een beetje zeezout erop strooien, op een bordje leggen op wat zeegras en wat wasabi mayonaise toevoegen.


Hoofdgerecht: ‘Scharrelkip in het pannetje’

Ingrediënten, voor 2 personen: 800 gram scharrelkip of parelhoen, bosje verse tijm, rosemarijn, koriander, 4 a 5 tenen knoflook, halve citroen, kokosolie, water, 250 gram wortelen, 3 uien, 2 a 3 meiknollen, 2 venkels.   

Groentes wassen en snijden: wortelen wassen en snijden. 3 uien snijden. Meiknollen schillen en in blokjes snijden. Venkel wassen en op stukken snijden.   

Kip vullen met tijm, rozemarijn, stuk citroen, koriander, knoflook. Licht aanbraden in een grote braadpan elke kant 5 minuutjes (het hoeft niet bruin te worden), in kokosolie, afblussen met halve liter water (erlangs gieten). Groentes toevoegen zoals wortelen, knoflook, uien, meiknollen, venkel. Pan afsluiten en op laag vuur ongeveer een uur laten staan. Of afgesloten op 180 graden in de oven minstens een uur of langer.

Drink hierbij een biologische rode wijn bijvoorbeeld Cote Du Rhone.


Dessert: ‘Salade van donker fruit’

Ingrediënten: blauwe bessen, druiven, pruimen, bramen, frambozen, walnoten, kokosrasp, pure chocolade (minstens 70% cacao).

Was het fruit en hak de walnoten fijn en mix dit in een schaaltje, rasp chocolade en strooi dit samen met wat kokosrasp overheen.

Drink hierbij groene thee.


.

 

voedingsleer

natuurgeneeskundenatuurgeneeskunde.html
LGTLGT.html
guashaguasha.html
voedingsleer
PGBPGB.html
bioresonantiebioresonantie.html
contactcontact.html
routeroute.html
praktijkpraktijk.html
introductieindex.html
werkvormenwerkvormen.html